Visma Autopay - Säker hantering av bankfiler

Hem / Visma Autopay

Visma Autopay gör hanteringen av bankfiler säker. Genom integration direkt med banken skickas bankfilterna krypterade och automatiskt. Det sparar tid genom att minska manuell handpåläggning och minskar risken för misstag i bokföringen.

Så fungerar det

När en leverantörsfaktura har registrerats och betalningsförslaget är klart, skickas underlaget via AutoPay där betalningen godkänns. Betalningen skickas därefter automatiskt till banken som du har valt att koppla. AutoPay hanterar kommunikationen mellan banken och affärssystemet och fakturans status uppdateras automatiskt. När en faktura betalats eller en kundinbetalning inkommit uppdateras reskontra och huvudbok automatiskt.

Det enklaste sättet att implementera autopay i en verksamthet är genom en partner. Cloud Connection kan ge rådgivning och vägledning för att implementera, konfigurera och optimera användningen av programmet.

Fördelar med Visma Autopay

Visma.net Autopay är en betalnings- och faktureringslösning som automatiserar och effektiviserar betalningsprocessen för företag. Här är en beskrivning av hur Autopay fungerar.

Fakturahantering

Med programmet kan företag skapa och hantera fakturor elektroniskt. Fakturor kan skapas baserat på olika källor, såsom försäljningsorder, tidrapporter eller manuellt skapade fakturor. Faktureringsinformation kan importeras från andra system eller mata in direkt i Visma.net Autopay.

Automatiserade utbetalningar

En av de viktiga funktionerna är möjligheten att automatisera utbetalningar till leverantörer och anställda. Systemet integreras med olika betalningsmetoder och banktjänster, vilket gör det möjligt att skapa och skicka bamlfoöer direkt i systemet. Detta minimerar manuellt arbete och felaktigheter i betalningsprocessen.

Krypterade bankfiler

För att upprätthålla hög säkerhet skickas bankfilerna direkt mellan Autopay och bankerna. När filerna skickas är de krypterade för att minska riskfaktorer. Bankfilerna skickas snabbt och säkert.

Kontroll och översikt

Visma Autopay loggar händelser, håller reskontra uppdaterat och genomför automatisk dubelttkontroll för ökad säkerhet. Skulle banken göra avslag på bankfilen, alltså att den inte accepteras, finns ett meddelandesystem som kommunicerar det.

Integration med banker och system

Programmet kan integreras sömlöst med Visma.net och andra ekonomisystem från Visma. Dessutom kan du koppla autopay till många av bankerna i Sverige, inklusive SEB, Handelsbanken, Danse bank, Nordea och DNB. Det möjliggör automatiserad bokföring utan fel.

Fyra attestnivåer

I systemet kan man ställa in olika nivåer av behörigheter för att kontrollera vem eller vilka som har tillgång till de olika delarna. Samtliga inloggningar sker med tvåfaktorautentisering.

Vilka banker är anslutna?

Koppla autopay till din bank

Börja med att diskutera med Visma Autopay om vilken lösning som passar ert företag bäst och även vilken information som ska anslutas och från vilket datum det ska gälla

Kostnad

Bankintegrationen med Visma Autopay har en årsavgift, därtill kommer även kostnader för transaktionsavgifter och årspriser för bakomliggande produkter samt tjänster. För att få exakta prisuppgifter rekommenderas att kolla respektive banks hemsida.